Residency Delft
[2021]
I was invited by Highlight Delft for a residency in the Student Hotel in Delft where I could continue to develop my skills in glass.
Gedurende mijn residency in juni 2021 op locatie van het Student Hotel heb ik geëxperimenteerd met glazen tandwielen. Het vervormen en buiten proportie trekken van de tandwielen en het creëren van organische cilindervormige tandwielen. Deze tandwielen werden tentoongesteld in een 24/7 etalagetentoonstelling naast mijn experimenten met het opsluiten en mengen van verschillende vloeistoffen en mijn uiterst ambitieuze project om een glazen zuigermotor te maken.
Tijdens mijn werk kon het publiek mij fysiek bezoeken in mijn tijdelijke atelier. Ik sloot mijn residentie af met een tentoonstelling.
Mijn fascinatie voor printapparatuur begon tijdens mijn studie illustratie. Ik was op zoek naar een manier om de monotone herhaling van productie nieuw leven in te blazen. Mijn eerste apparaat Printer 1.0, is een analoge drukmachine die een eindeloos patroon kan produceren. Een hommage aan tactiele apparaten. Het maken van een print was het hoofddoel. Sindsdien is de machine naar de voorgrond verplaatst. De print is niet langer het beoogde doel maar bevestigt de machine. Reawaken en Testinstallation Cognizant zijn twee kinetische printinstallaties die ik heb ontwikkeld met de machine in gedachten. Hoewel beide werken abstracte afdrukken op papier opleveren, zijn het vooral visualisaties van mijn zoektocht naar verbeelding en schoonheid rond technologie.
Na mijn afstuderen heb ik mijn werk veel laten zien, onder meer op de Dutch Design Week (Eindhoven), het International Film Festival (Rotterdam) en de Paratext tijdens mijn residentie in Barcelona. Tijdens deze specifieke tentoonstellingen heb ik de waarde ervaren van mijn aanwezigheid naast de installatie. Tijdens de Dutch Design Week gingen verschillende motoren kapot. In plaats van na sluitingstijd “onderhoud” te doen, besloot ik de reparatie voor het publiek te doen. Deze beslissing heeft geleid tot reflectie over mijn aanwezigheid en de daaruit voortvloeiende acties die nodig zijn om de installatie te laten functioneren. Door het werk aan te zetten, springen sommige elementen of versnellingen. Deze kwetsbaarheden kunnen niet door de machine zelf worden opgelost. Op zichzelf is het hulpeloos.
Ik ben de interactie tussen mij en het werk steeds meer gaan zien als een performance, waarbij de machine de uitvoerder is en ik de assistent. Als persoon ben ik niet de hoofdrol, want de performatieve handelingen hoeven niet per se door mij te worden uitgevoerd. Voor het International Film Festival heb ik instructies geschreven zodat iemand anders Testinstallation Cognizant kan inschakelen en corrigeren. De instructies voelden aan als een gedicht dat onderdeel werd van mijn werk.
Mijn print installaties begonnen met een focus op de print. Reawaken en Testinstallatie Cognizant verlegde de focus naar de machine, waarbij de afdruk de machine bevestigde. Met mijn nieuwe stappen ontwikkelt de machine zich tot performer en de afdruk tot een aandenken van de performance.
Ik begon met glas te oefenen in may 2020 en documenteerde mijn voortgang in deze digitale ruimte: progress.jannetjejeanine.nl
Residency Delft
[2021]
Op uitnodiging van Highlight Delft verbleef ik in het Student Hotel in Delft om mijn vaardigheden in glas verder te ontwikkelen.
Gedurende mijn residency in juni 2021 op locatie van het Student Hotel heb ik geëxperimenteerd met glazen tandwielen. Het vervormen en buiten proportie trekken van de tandwielen en het creëren van organische cilindervormige tandwielen. Deze tandwielen werden tentoongesteld in een 24/7 etalagetentoonstelling naast mijn experimenten met het opsluiten en mengen van verschillende vloeistoffen en mijn uiterst ambitieuze project om een glazen zuigermotor te maken.
Tijdens mijn werk kon het publiek mij fysiek bezoeken in mijn tijdelijke atelier. Ik sloot mijn residentie af met een tentoonstelling.
Mijn fascinatie voor printapparatuur begon tijdens mijn studie illustratie. Ik was op zoek naar een manier om de monotone herhaling van productie nieuw leven in te blazen. Mijn eerste apparaat Printer 1.0, is een analoge drukmachine die een eindeloos patroon kan produceren. Een hommage aan tactiele apparaten. Het maken van een print was het hoofddoel. Sindsdien is de machine naar de voorgrond verplaatst. De print is niet langer het beoogde doel maar bevestigt de machine. Reawaken en Testinstallation Cognizant zijn twee kinetische printinstallaties die ik heb ontwikkeld met de machine in gedachten. Hoewel beide werken abstracte afdrukken op papier opleveren, zijn het vooral visualisaties van mijn zoektocht naar verbeelding en schoonheid rond technologie.
Na mijn afstuderen heb ik mijn werk veel laten zien, onder meer op de Dutch Design Week (Eindhoven), het International Film Festival (Rotterdam) en de Paratext tijdens mijn residentie in Barcelona. Tijdens deze specifieke tentoonstellingen heb ik de waarde ervaren van mijn aanwezigheid naast de installatie. Tijdens de Dutch Design Week gingen verschillende motoren kapot. In plaats van na sluitingstijd “onderhoud” te doen, besloot ik de reparatie voor het publiek te doen. Deze beslissing heeft geleid tot reflectie over mijn aanwezigheid en de daaruit voortvloeiende acties die nodig zijn om de installatie te laten functioneren. Door het werk aan te zetten, springen sommige elementen of versnellingen. Deze kwetsbaarheden kunnen niet door de machine zelf worden opgelost. Op zichzelf is het hulpeloos.
Ik ben de interactie tussen mij en het werk steeds meer gaan zien als een performance, waarbij de machine de uitvoerder is en ik de assistent. Als persoon ben ik niet de hoofdrol, want de performatieve handelingen hoeven niet per se door mij te worden uitgevoerd. Voor het International Film Festival heb ik instructies geschreven zodat iemand anders Testinstallation Cognizant kan inschakelen en corrigeren. De instructies voelden aan als een gedicht dat onderdeel werd van mijn werk.
Mijn print installaties begonnen met een focus op de print. Reawaken en Testinstallatie Cognizant verlegde de focus naar de machine, waarbij de afdruk de machine bevestigde. Met mijn nieuwe stappen ontwikkelt de machine zich tot performer en de afdruk tot een aandenken van de performance.
I started practicing glass in may 2020 and documented my progress in this digital space: progress.jannetjejeanine.nl